maandag 20 september 2010

Herrmann Brain Dominance Instrument

Herkomst en gebruik HBDI
Ned Herrmann heeft de Herrmann Brain Dominance Instrument (HBDI) ontwikkeld. De validatie van de gebruikte vragenlijst omvat onder andere EEG/ MRI testen en correlatie onderzoek met andere valide instrumenten.





Tal van organisaties en instellingen over de hele wereld gebruiken het HBDI voor de ontwikkeling van mensen, teams en organisaties.

Het HBDI verduidelijkt en verklaart uw persoonlijke stijl van denken, leren, communiceren en besluitvorming. Het laat zien waar uw voorkeuren en stijl vandaan komen en brengt ze op een toegankelijke wijze in beeld.

U kunt deze informatie op allerlei manieren gebruiken. Het varieert van het vinden van de juiste persoon voor een bepaalde taak, het realiseren van veranderdoelstellingen tot het verbeteren van de interactie met klanten.


Uitgangspunten en doel HBDI

Het HBDI is bedoeld als een instrument voor zelfonderzoek. Het is geen psychologische test en ook geen intelligentietest. Het test in feite niets, maar geeft een oordeelsvrij beeld van uw mentale voorkeuren. Het geeft daarmee inzicht in het waarom van uw denken, handelen en communiceren. Met dit inzicht kunt u doelgerichter keuzes maken voor uw beroep en werkomgeving.
U kunt daardoor bereiken dat u effectiever, energieker en meer tevreden bent in uw werk en leven.

Het HBDI is het basisinstrument van de Whole Brain aanpak. Het aanbod van Whole Brain Solutions is toegesneden op vier thema’s: teameffectiviteit, klantenbinding, leiderschap en verandermanagement. Ondanks de diversiteit in het aanbod, hebben de onderdelen wel een vergelijkbare aanpak. In alle gevallen speelt het Whole Brain profiel van zowel individuen als teams een centrale rol.

Deze aanpak stelt dat ieder van ons een mentale voorkeur heeft voor een bepaalde manier van denken en voelen en daarmee voor doen. Deze voorkeur of breindominantie beïnvloedt hoe we problemen oplossen, hoe we omgaan met creativiteit en andere mensen. Het beïnvloedt kortweg al ons handelen, wie we zijn.

Whole Brain onderscheidt vier basistypen of kwadranten waarvan we allemaal eigenschappen hebben.


Op basis van het (team)profiel kunt u:
werk en opleidingen selecteren dat bij u of uw mensen passen
de communicatie met anderen beter begrijpen en positief beïnvloeden
helder 'positie' kiezen in de samenwerking met anderen.

U weet beter welke bijdragen u van nature goed afgaan, vooropgesteld dat u de bijbehorende competentie heeft ontwikkeld
de kwaliteit van specifieke activiteiten (leiderschap, creativiteit, vergaderen, enzovoort) verbeteren door in te spelen op de denkvoorkeuren van de anderen.

Webbased instrument

Het HBDI is webbased en zo ontworpen dat u de vragenlijst zelfstandig op de computer kunt invullen. Het HBDI plaatst de antwoorden op de 120 vragen automatisch binnen de vier basistypen of kwadranten.
Het eindresultaat is een persoonlijk profiel dat richting kan geven aan keuzes rond werk, ontwikkeling en collega's.
HBDI kan de individuele profielen van een team over elkaar heen projecteren. Zo ontstaat het teamprofiel .


120 vragen in circa 30 minuten

Het HBDI vraagt gemiddeld 30 minuten om in te vullen en er is geen hulp bij nodig. Dat wordt zelfs afgeraden. Mocht u moeite hebben met bepaalde begrippen, dan geeft het instrument uitleg.
De 120 vragen gaan over opleiding, werk, vrijetijdsbesteding, zelfbeeldbeschrijving, waarden en introversie/extraversie. De antwoorden leiden tot een overzichtelijke visualisatie van de voorkeuren.



1 opmerking: